Slovenská značka nápaditých zápisníkov a diárov Remini bola založená v roku 2012 a jej podstata súvisí s myšlienkou prenosu vedomia, vedomostí a identity. Okrem výroby zápisníkov sa zakladatelia venujú aj knižnému dizajnu pre vydavateľstvá.
„Spomienky, vedomosti, zážitky a názory nás utvárajú. Preto reminiscencie. Spomienky a ich vynorenia.“
Vďaka originálnym a zaujímavým ilustráciám, ktoré zdobia tieto zápisníky, v sebe nesie každý kúsok unikátnu výpoveď spoluautorov – umelcov. Autorom sa prenecháva voľná ruka, pretože (nie len) v umeleckej sfére usmernené veci nebývajú dostatočne podnetné.
„Napíšeme mail, porozprávame sa pri náhodnom stretnutí a občas ideme aj na kávu.“
Slová zakladateľa značky Remini, pána Karola Prudila, nám veľa napovie o jeho vnímavom a tolerantnom prístupe. Svoju prvú knihu si vyrobil z 15 papierov preložených na polovicu a zlepených papierovou páskou už keď mal 4 roky, a jeho vášeň pre experimentovanie s papierom ho dodnes neopustila.
„Tých 10 znakov, ktoré som už vedel kresliť, ale nevedel čítať mi pripadalo super (I, H, N, F, E, K, L, T, V, X a medzera). Vliepal som k nim aj obrázky z časopisov.“
Pán Prudil nám s radosťou ponúkol jedinečný rozhovor o svojej značke zápisníkov Remini.
Čaro. Aj tak by sa dali zhrnúť Vaše zápisníky jedným slovom. Ale zo slov zápisníky žijú, takže opísať všetky jedným slovom, i keď krásnym, je naozaj škoda.
Oslovujete viacerých autorov na spoluprácu, aby bol akýkoľvek z Vašich zápisníkov jednoznačný originál. Pomáhate ilustrátorom, ale aj grafickým dizajnérom, aby sa zviditeľnili. Priblížite nám priebeh takej spolupráce?
Niektorých sme oslovili my, to áno, ale mnohí oslovili nás. Na našu radosť v tom dodnes hrá veľkú rolu náhoda a nečakané veci. Väčšinou si prezrieme ilustrácie, ktoré sú hotové a skúsime vybrať niečo čo súvisí alebo čo je vhodné. A keďže digitálny svet je rýchly, zápisníky môžu byť hotové už za pár dní.
Zatiaľ najlepšiu skúsenosť máme s dvoma dievčatami zo ŠÚV Jozefa Vydru v Bratislave, ktoré si vybrali ilustrácie pre obaly zápisníkov remini ako svoju maturitnú tému v roku 2013. Výborne pochopili o čo nám ide a vytvorili každá jednu sériu. Silvia Klúčovská zobrazila miesta, na ktorých kreslila či dumala, a Dominika Valentovičová sériu zvierat, ktoré vyjadrujú ľudské vlastnosti. Tému zadávame len ak pripravujeme limitovanú edíciu špeciálne pre klienta. Inak si vyberáme z hotových vecí.
Pôvab Vašich výrobkov tvorí hlavne osobitosť každého obalu a príbehy, ktoré nám prostredníctvom obalov jednotliví autori našepkávajú. Vyberáte finálnu podobu obálok podľa určitých kritérií?
Áno, máme určité kritériá, ktoré nie sú spísané. Napríklad, niektorí autori nám ponúkli fotografie alebo fotografickou cestou vytvorené návrhy a odmietli sme ich. Svrbeli ma prsty, takpovediac, lebo niektoré boli veľmi dobré, ale uvedomili sme si, že zápisník je médium pre ruku; nie je na baterky. Preto musí od prvého pohľadu burcovať vzťah ruky, pera a papiera.
Nie je nikde povedané, že fotka nemôže človeka podnecovať ku kresbe alebo poznámkam, ale naším výsledkom je produkt a jeho forma musí byť konzistentná. Inak by pohľad do nášho výkladu pôsobil ako pohľad na obchodnú ulicu. Mne to pripomína lečo. A to si nezaslúžime ani my a ani fotografi. Už takto máme bohatú škálu rukopisov a farieb.
Ďalšie kritériá môžu byť subjektívne, ale aj to tvorí našu značku. Vnímam to tak, že ilustrácia má hlavne pôsobiť autonómne, hovoriť za seba smerom k budúcemu majiteľovi tak, aby nenastával trojuholník, ale len duálny vzťah. Klient si kupuje objekt každodennej potreby, často s veľmi intímnym zámerom – hľadá v ňom partnera, dôverníka a nepotrebuje nátlak tretích osôb. Preto väčšina ilustrácií, ktoré používame nevznikla na objednávku alebo pre iný projekt, ale sú slobodnou hrou grafika.
Stáva sa Vám, že sa nemôžete rozhodnúť medzi viacerými návrhmi? Ako to riešite v tomto prípade?
Áno, často musíme výber zúžiť z troch ilustrácií na jednu. Môže to byť bolestivé, ale bolestivé rozhodnutia prinášajú najväčší význam. Výsledkom je obľúbená séria a istota pri jej interpretácií. Na ťažké rozhodnutia musia byť dobré argumenty a ak sme dôslední a trpezliví, nájdeme ich.
Vy a Vaša pani manželka, Lívia Prudilová, ste taktiež autormi obálok zápisníkov. Ako postupujete pri tvorení? Čo je Vašou najväčšou inšpiráciou, múzou a kedy Vás najčastejšie „kopne“?
Ilustrácie, ktoré som vložil do remini ja sú staršieho dáta. Tie, čo som robil počas remini sa moc dobre neuchytili. Dvojičky alebo Soby sa vyjadrujú k veciam, ktoré „ma berú“ a ľudia to cítia. Tie ostatné „necítia“, lebo boli len hrou s formou. Vecí, ktoré ma berú je dostatok a chcem sa k nim vyjadriť, ale času je málo a nestíham to. Remini nie je „o mne“, ale je „pre nás“ a to ma teší.
Čo sa týka Lívie, z izby sa ozýva: „Napíš to, ty to vieš tak dobre formulovať“ Smejem sa polichotene. Lívia nie je submisívna, ako by to mohlo vyznieť. Ona má rada malé jemné tvory a pokoj. Sériu príšeriek robila čiastočne v snahe vytvoriť niečo pre mladších, niečo odľahčené, čo robí ľuďom radosť a tiež preto, čo nosí v sebe. Museli by ste ju poznať. Kresby Niva a Skala sú reportáže z miest v prírode, ktoré ju upokojujú alebo jej dávajú nadhľad a dobrý pocit. Vzor domov, to je také vyznanie a zároveň vyzvanie ľudí aby „vyšli zo svojho Hobbitína“.
Vyrábate 5 veľkostí zápisníkov, pričom zákazníci majú možnosť výberu, či im viac vyhovuje zápisník na výšku, ležatý, čistý alebo riadkovaný. Preferujú Vaši zákazníci vo všeobecnosti skôr menšie veľkosti alebo väčšie?
Dá sa vôbec v tomto prípade generalizovať?
Naši zákazníci – slovenskí – preferujú veľkosti vhodné pre ich účel. Šalamúnska odpoveď? Najčastejšie také, ktoré sa zmestia do tašky a zodpovedajú priestoru, ktorý zvládnu využiť. Menšie sa predávajú menej. Neodpustím si však dodatok. Hodnota zápisníka spočíva hlavne v tom, čo doň zapíšete. Poznám ľudí, čo majú písmo a kresbu na lúštenie lupou, píšu 0,1 centropenmi a všetko to má hĺbku.
Pridám príhodu, ktorá je mi asi najmilšia. V decembri 2014 si od nás v Trnave na Rínku kúpil starší pán dva zápisníky. Cenu si pamätal, lebo už na jar si jeden kúpil. Bol pokojný, tichý a trpezlivý. Mal prsty zhrubnuté od práce, ale zápisníky nimi bral jemne ako to nerobíme ani my a skúmal všetky detaily. Vypýtal si dva tie najmenšie zápisníky. Oba rovnaké, vzor Skala.
Zápisníky sa postupom času stávajú našimi vlastnoručne napísanými knihami. Pri spätnom čítaní si potrebujeme niekedy zaznačiť, kde sme skončili. Rovnako to platí aj pre diáre, v ktorých je niekedy hľadanie dátumu čistá detektívka.
V prípade Vašich výrobkov to nie je problém, pretože pridávate lacetku, čiže textilnú záložku.
Obsahuje zápisník menovku alebo priestor na venovanie, pokiaľ sa z neho stane milé prekvapenie? Čo všetko sa môže pridať do/na výrobok? Mení sa cena výrobku v závislosti od týchto zmien?
Naše zápisníky obsahujú menovku, ktorú razíme na prednú predsádku (hneď za dosku) pomocou pečiatky. Je to pár riadkov kam môže majiteľ vpísať svoje meno a kontaktné údaje. Dopĺňa ich veta „Pol kráľovstva za vrátený zápisník“, ktorá apeluje na nálezcu strateného zápisníka. Pokiaľ ide o venovanie, ním sa začína príbeh, takže podľa mňa patrí na prvú stranu 🙂
Zápisník môže mať aj uzáverovú gumičku, ktorá zabráni poškodeniu zápisníka v taške a môže slúžiť aj ako uchytenie písacej potreby. Zápisník s gumičkou je len o 2,- eurá drahší. Na uchytenie písacej potreby sme vymysleli jednoduchú vec – dierovanú gumu. Pero sa zasunie do dvoch dier, čím sa zafixuje ťahom gumy a minimálne odstáva. Na toto riešenie už máme prednosť patentu.
Zákazníci nám pravidelne píšu otázky na individuálne riešenia zápisníkov. My vždy odpovedáme, uvedieme čo a prečo sa dá alebo nedá a vyrátame cenu. Často sa tieto predstavy neuskutočnia, lebo ide len o jeden, alebo o malý počet zápisníkov a ich cena je vysoká. Napriek tomu robíme veľa malých sérií, ktoré sú z odlišných materiálov, ináč zošité alebo majú iné vnútro. Pravidelne robíme vlastnú grafiku na rozmery a tipy vnútra, ktoré sú u nás štandardné. Záujemcovia si môžu viac prečítať na našej webovej stránke. Nájdu tam aj templaty pre grafiku na obaly.
Vaše bloky, diáre aj zápisníky so zaoblenými rohmi obsahujú kvalitný papier príjemnej krémovej farby, ktorá neťahá oči zo 100% bučiny.
Plánujete zostať pri tomto type papiera alebo rozmýšľate aj nad inými variantami?
Myslíte si, že tmavší a plne recyklovateľný nebielený papier sa niekedy dostane aj do vnútra Vašich zápisníkov?
Papier, ktorý používame je vyrobený zo 100%ECF buničiny z trvalo obhospodarovaných lesov podľa noriem Forest Stewardship Council (FSC). Osvedčil sa nám pri skúškach písania. Atramentové perá a fixy sa na ňom nerozpíjajú a pri gramáži 90 ani neprepíjajú. Je certifikovaný ISO 9706 – papier vhodný na archivačné účely a NEN 2728 – štandard archivovania a skladovania.
Tým spĺňa našu predstavu o papieri, ktorý chceme ponúkať. Kto by nechcel aby mali jeho poznámky potenciál pretrvať pri správnom skladovaní stáročia? Jeho farba je tiež vhodná pre osobné záznamy a preto mu radi zostaneme verní.
Navyše spĺňa kritérium OBA Free: – výroba bez použitia Optical Brightener Agents (optických zjasňovacích prostriedkov) čo sú ekologicky zaťažujúce procesy výroby. Plne recyklované nebielené papiere sú dosť drahé. Zásadná zmena v ekológii podľa nás aj tak spočíva najmä na osobných rozhodnutiach nenakupovať produkty, ktoré nepotrebujeme.
Podieľate sa na výrobe priamo Vy aj s pani manželkou? Prezradíte nám niečo z výrobného procesu?
Áno, istú časť práce na našich produktoch stále odvádzam ja. Väčšinovú však niektorí naši spoluautori. Moja žena v poslednej dobe menej. Náš výrobný proces, hoci má veľa krokov, je v zásade jednoduchý. Stojí to celé najmä na trpezlivosti. Zaobľovanie rohov, lepenie dosiek či vliepanie gúm a lacetiek robíme ručne. Sú to práce náročné na precíznosť a skúsenosti. Väčšina knihárskych dielní ich robí strojovo alebo nerobí vôbec. V tom tkvie časť toho, čím sme odlišní od ostatných značiek či výrobcov.
Niektorí z nás nosia zápisníky všade so sebou a občas sa len tak zastavíme, hoci aj v hustom daždi a zachytávame okamih, čerstvú myšlienku.
Ničí sa tým väzba zápisníka, podobne ako sa kazí vo väčšom vlhku kniha?
Vo vlhku sa kazí kniha ako celok. Papier, prijíma vlhkosť zo vzduchu a tým mení svoje rozmery. Málokto vie, že papier má vlákna ktoré sú ukladané v jednom smere. Preto pri zmene vlhkosti mení rozmery nerovnomerne. V dôsledku toho nastávajú deformácie celej knihy.
Papierová kniha nikdy nebude vode odolná a veľké zmeny alebo namočenie ju zničia úplne, ale sú postupy výroby, ktoré ochránia knihu aj pri veľkých zmenách vlhkosti. My sa ich snažíme dodržiavať a to v čom máme ešte rezervy sa snažíme vyladiť.
Poviete nám niečo o Vašich plánoch do budúcnosti? Na čo sa môžeme ešte tešiť od Remini?
Stále nové vzory na obaloch sú samozrejmosťou. Ich striedanie sa snažíme systematizovať, aby nevznikali priveľké série a aby bolo vždy niečo čerstvé na stole. Časom budú určite prichádzať aj ďalšie vylepšenia, veľkosti či riešenia diárov. Súčasťou toho, čo však chceme svetu povedať je aby sa sústredil do seba, na svoje myšlienky, pretriedili si ich, zoradili ich, pamätali a zúžitkovali.
Vylepšovanie je nutné, ale nie je nutné neustále uspokojovať túžbu po nových veciach. To súvisí s ekológiou. Preto tieto veci chceme robiť pomaly, tak ako na ne dozrie čas. Žiadne marketingové produktové hystérie à la 1000 druhov diárov, z ktorých polovicu koncom roka skartujeme. Najkrajší diár, ktorý som videl bol ten, ktorý si moja sestra nakreslila do zápisníka vlastnoručne aj s dátumami.
Môžeme si Vaše výrobky zakúpiť aj niekde inde ako na Vašej internetovej stránke www.remini.sk?
Áno, naše zápisníky nájdete aj v našej dielni – showroome na spomínanej Legionárskej 2 v Bratislave, v Slávici v KC Dunaj, v Artfóre, Obchode v múzeu alebo obchode Imperia a aj online a na SAShE.
“Ak sa ho spýtate na minulosť, odpovie Vašimi slovami.“ Spoznávate sa vo vlastných zápiskoch, ktoré vznikli pred niekoľkými rokmi alebo je Vám „ten“ človek zvláštne vzdialený? Ako to/sa vnímate?
To je ono. Človek, čo na mňa hovorí z mojich zápisníkov je niekedy otravný. Toľko vážnych vecí vychŕlených na papier! Ešteže hlavne na ten papier. Celkom rád sa čítam v malých schémkach s krátkymi poznámkami – to sa ešte dá pochopiť. Občas si vybavím aj priestor, v ktorom som ich robil. Dlhšie texty alebo myšlienky niekedy rozoznám ako súčiastky bežného dňa – také banálne a ako ma vtedy tešilo, keď som na ne prišiel.
Ďakujeme pekne za rozhovor! V prípade akýchkoľvek otázok máte k dispozícií komentáre pod článkom.