Za projektom Lezule stoja dve sympatické výtvarníčky Lenka Prešinská a Zuzana Hřivnáčová, ktoré sa s technikou smaltu prvýkrát zoznámili počas pedagogickej praxi a svoje vedomosti prehlbovali samoštúdiom. Začínali spôsobom pokus/omyl, preto prvé šperky vyrábali hlavne pre seba a blízke okolie, ktoré pre ne predstavovalo niečo ako pokusnú vzorku.
„Nevedeli sme, či sa budú naše práce páčiť a zo začiatku sme ani len neuvažovali o tom, že by sme naše náušničky predávali.“
Spoločnými silami nám odpovedali na otázky a prezradili nám niečo zo sveta ich nevšedných a zaujímavých šperkov.
Váš stánok na Trnavskom rínku bol obklopený veľkým zástupom ľudí okolo. Chodievate často na akcie podobné rínku? Napríklad burzy, rôzne markety, jarmoky a pod.? Kde všade si môžeme zakúpiť Vaše výrobky?
V prvom rade nás veľmi teší Váš záujem a záujem okolia o naše výrobky. Našu tvorbu ste mohli vidieť na Trnavskom rínku, Urban Markete, Kreatívnom pikniku, na festivale Pohoda – dizajn market, na festivale Grape opäť s Urban Marketom, Drienok 2014 a na Modranskom vinobraní a pod….
Nemáme webovú stránku, tým, že sme zamestnané, tak smaltu sa venujeme ako koníčku. Na spravovanie webu by nám veľa času nezostalo. Kto nás bude chcieť nájsť, tak nás nájde na facebooku alebo na spomínaných hand made trhoch. Časom si možno zriadime aj e-shop, alebo iný internetový predaj.
Pri pohľade na Vaše výrobky sa človek hneď pýta, čo to je za techniku, ktorú používate? Jedná sa o tzv. smaltovanie, čiže ozdobnú techniku. Je to náročná práca?
Používame techniku klasického smaltu páleného na cca 840°C. Veľa ľudí si zamieňa techniku smaltu s „platničkovým“ práškovým smaltom. My používame výhradne klasický smalt. Klasický smalt je veľmi špecifická technika, ktorej treba prísť na chuť. Je časovo a finančne náročnejšia. Venujeme sa tiež vyrývaniu. Tieto dve techniky sú nám asi najbližšie.
Samotná výroba šperku je zdĺhavý proces. Naša práca začína už pri navrhovaní tvarov podložiek/plechov. Všetko sú to naše návrhy. Podkladové plechy treba odmastiť a potom vypáliť v piecke. Následne, ak je treba, natrieme podkladovú vrstvu a výrobok ide opäť do piecky a máme základ pre prácu. Tu už podľa toho, čo sa snažíme dosiahnuť, kladieme farebné vrstvy, čo znamená ďalšie min. dva výpaly v piecke.
Mohli by ste nám trochu priblížiť typy smaltu, s ktorými pracujete?
Používame prevažne technický smalt, ale nedávno sme si zaobstarali šperkársky smalt a s ním sa zatiaľ zoznamujeme. Je omnoho viac nevyspytateľnejší ako technický smalt, pretože je veľmi „menivý“. Stačí pár sekúnd v peci naviac alebo pár stupňov rozdiel a môže vám zmeniť farbu/efekt. Tieto výsledky je cielene veľmi ťažké ovplyvniť. Ale to je práve to, čo nás veľmi baví na technike smaltu, jeho nevyspytateľnosť. Niekedy nás to privádza aj do zúfalstva.
Funguje smaltová farba ako pri klasickom maľovaní alebo je v tom nejaký „fígeľ“?
Smaltovacie farby sú rozdielne oproti temperovej alebo olejovej farbe v tom, že v prvom rade potrebujete mať piecku v ktorej smalt vypálite. Farby sa po nanesení na kovový podklad zmenia opäť do práškovej podoby, čiže musíme pracovať veľmi opatrne, aby sme si ich nesfúkli, nezotreli a pod. Je to úplne niečo iné ako práca s temperou a olejom.
Technika smaltu si žije svoj vlastný život asi ako človek dokáže meniť nálady. Raz nám výrobky vyšli, raz nie. Ako sme sa dočítali v jednej z odborných kníh, niektoré situácie pri smaltovaní a ich výsledky sú len medzi nebom a zemou.
Máte svoju vlastnú piecku, kam dávate vypaľovať pripravované šperky? Ako vlastne také vypaľovanie prebieha?
Každá máme svoju vlastnú piecku. Je to menšia piecka s vnútorným priestorom cca 11 x9x7cm. Sú to celkom malé rozmery, ale na výrobu šperkov nám úplne stačí. Občas sa nám tam zmestí len jeden výrobok. Vypaľovanie nie je zložité, trvá zhruba do troch minút podľa potreby konkrétneho smaltu a teploty piecky.
Ako dlho sa venujete tejto umeleckej činnosti Vy, kým ste sa v nej zdokonalili? Chce to asi veľký cvik a trpezlivosť.
Bolo to asi rok a pol, kým sme technike prišli na koreň. Samozrejme chcelo to cvik a veľkú trpezlivosť.
Stalo sa Vám, že ste mali na podklade nerovnosti alebo fľaky, ktoré vo všeobecnosti kazia celkový estetický dojem?
Bežne sa nám stávalo, že sa nám smalt nesprával ako sme práve potrebovali. Buď sa prepálil, alebo nám z neho odprsklo a pod. Presný návod na smaltovanie sa podľa nás nedá vytvoriť. Literatúra môže byť nápomocná, ale hlavný je cvik a veľa trpezlivosti, pretože je veľa faktorov, ktoré môžu výsledný smalt ovplyvniť.
Každý Váš šperk je originál alebo ste si vytvorili šablónu na viacnásobné použitie?
Pri technike smaltu je ťažké vytvoriť šablónu a potom následne tvoriť kópie výrobkov. Každý z týchto pokusov sa môže priblížiť k predlohe, ale nikdy nebude identický. Preto každý z našich výrobkov je naozaj originálom bez svojej kópie.
Ceny jednotlivých výrobkov sa líšia. Od čoho všetkého závisí výška ceny?
Ceny výrobkov sa líšia na základe veľkosti smaltovanej plochy a komplikovanosti úpravy.
Venujete sa aj gizme, drevomaľbe, ste teda veľmi všestranné! Máte svoj obľúbený vzor ako je napríklad pletenie krajky? Hľadáte rady v dreve obrazy a tváre?
Popri smaltu sa venujeme aj maľbe náušničiek a drôtovaným náušničkám. Pri maľbe na drevo používame aj techniku práce nanášania plátkového metalu (s plátkovým metalom/kovom pracujú reštaurátori). Každá z nás má svoj jedinečný výtvarný prejav. Zaujíma ma nás ľudový motív, modrotlač, ale i súčasné odkazy na spoločnosť. Máme široký záber motívov.
Ďakujeme pekne za rozhovor! V prípade akýchkoľvek otázok máte k dispozícií komentáre pod článkom.