O debničkovaní s pánom Matúšom Marekom

Prinášame vám pútavý rozhovor, v ktorom sa dozviete množstvo zaujímavých informácií o novodobom fenoméne – debničkovaní. Pán Matúš Marek, v rozhovore prezradil, čo vlastne samotné debničkovanie je, aké potraviny si môžete debničkovaním zadovážiť a aké sú rozdiely medzi potravinami z debničiek a veľkých reťazcov. Pán Matúš Marek spolu s  pánom Tomášom Kondé a pánom Zdenkom Kupcom tvoria tím Lokapetit.

Celý tím debničkovania Lokapetit

1. Na úvod by ste mohli našim čitateľom opísať, čo je podstatou debničkovania. Čo vás ovplyvnilo, keď ste sa rozhodli, že sa chcete venovať tejto forme podnikania?

Základ myšlienky debničkovania spočíva v ponúknutí kvalitných produktov od malých a stredných farmárov a producentov. Ide teda o alternatívu voči obchodným reťazcom a ich masovej výrobe. Človek, ktorý debničkový systém využíva, vie presne odkiaľ potraviny na jeho stole pochádzajú, kto je človek, ktorý za nimi stojí, aké sú aspekty výroby, či prípravy. Tento systém využívajú prevažne obyvatelia miest, kde je anonymita v potravinárstve najsilnejšia. Výhody debničkového predaja sú citeľné na oboch stranách – zákazníci sa stravujú zdravšie a lokálne; tuzemskí výrobcovia, pestovatelia,chovatelia nachádzajú odbyt na domácom trhu.

Debničky Lokapetit

Lokapetit tvoríme traja – Zdenko Kupec, Tomáš Kondé a Matúš Marek. Všetci traja sme vyrastali na vidieku, od detstva bolo pre nás prirodzené jesť produkty z blízkeho okolia. V každej z našich rodín sa vyrábajú domáce mäsové výrobky a pestuje sa zelenina. Moji rodičia chovajú hovädzí dobytok, vyrábajú syry, majú domáce vajcia. Tomášovi rodičia majú vlastné víno a Zdenkovi rodičia dopestovávajú vlastné plody zo záhrad. Všetci teda máme blízko k farmárskemu spôsobu života a chceli sme nájsť spôsob, akým život na vidieku udržať a snáď časom inšpirovať mladých ľudí, aby začali možnosti vidieka využívať na podnikanie.

 

Takisto klesajúci trend v poľnohospodárstve, či odliv mladých ľudí z vidieka nás viedli k nápadu, ktorým by sme mohli vytvoriť chýbajúci komunikačný kanál medzi producentom a konzumentom v rámci územia Slovenska. Ďalším aspektom bola nevôľa prizerať sa zbytočnej výmene tovarov medzi krajinami v rámci celého sveta. Lacné dovážané potraviny znemožňujú našim producentom konkurovať, čo vedie k utlmovaniu motivácie ľudí pokračovať v práci svojich predkov, či začatiu života spätého s prírodou, ktorý by za iných spoločenských a ekonomických okolností mohol byť pre mnohých lákavým.

Syry z debničkovania

V čase, keď sme začali uvažovať o konkrétnej forme a smerovaní, aké by naša činnosť mala mať, netušili sme, že existuje niečo ako debničkový predaj. Na tento pojem sme narazili na anglických fórach, kde sa „veg box scheme“ skloňuje často. Následne sme ho našli aj v slovenských zdrojoch. Veľká Británia je však krajinou, kde má tento koncept hlboké korene a kde operuje už množstvo spoločností s podobným zameraním – či už na lokálnej alebo národnej úrovni. Nechali sme sa nimi inšpirovať a počas niekoľkých týždňov vytvorili plán na začiatok fungovania. Od zisťovania verejnej mienky ohľadom obľúbenosti nákupu potravín cez internet, či vôle nutne si priplatiť za kvalitné, lokálne potraviny, cez oslovovanie farmárov, vybudovanie spoľahlivého webu, až po zakúpenie chladiarenskej dodávky a vyriešenie logistiky.

 

2. Na aký typ dodávateľov sa zameriavate? Preferujete slovenských chovateľov a pestovateľov?

Od tohto aspektu je odvodený aj náš názov Lokapetit – lokálny apetít. Jednou z hlavných motivácií pri začatí našej činnosti teda bola snaha odprezentovať slovenských farmárov a nájsť pre ich výrobky dostatočný odbyt. Preto sa sústreďujeme výhradne na slovenské potraviny. Nejde o nijakú formu hesla „čo je slovenské, to je najlepšie“, skôr o niečo v zmysle „keď vie niečo kvalitne a vyrobiť slovenský producent, prečo to dovážať?“. Toto naše presvedčenie teda skôr upozorňuje na to, že ako krajina nevyužívame všetky dostupné možnosti, ktoré by mohli viesť k potravinovej sebestačnosti. S celým aspektom lokálnosti samozrejme súvisí aj čerstvosť potravín, keďže odpadá čas potrebný na import. Väčšinu produktov ráno vyzdvihneme od farmára a večer doručíme zákazníkovi.

Zelenina a ovocie z debničky

3. Aké druhy potravín si môžu u vás zákazníci zakúpiť.
Ponuku potravín sa snažíme neustále rozširovať. Začali sme so základnými potravinami ako napríklad zelenina, ovocie, mäso, mliečne výrobky a pečivo. Postupne dopĺňame rôzne nové druhy, aby sme našim zákazníkom ponúkli čo možno najširšie spektrum a zastrešili čo najviac producentov. Takisto sa nezameriavame výhradne na EKO, či BIO, ale dávame možnosť voľby.

 

4. Aký rozdiel je medzi potravinami z veľkých reťazcov a potravinami z „debničky“ ?

Prvým zo základných rozdielov je anonymita. Uvádzanie krajiny pôvodu, prípadne meno výrobcu, vám o danej potravine povie iba málo. Poznať farmára, ktorý za ňou stojí umocňuje dôveru v produkt a vytvára osobnejší vzťah producent-konzument. Zatiaľ predstavujeme farmárov pomocou článkov a newsletterov. V blízkej budúcnosti plánujeme organizovať workshopy a návštevy fariem pre našich zákazníkov. Kvalita je nemenej dôležitým rozdielom. Lákavý obal, sýta farba, či dokonalý tvar plodov v obchodných reťazcoch nezaručujú kvalitu. Naša ponuka sa zameriava výhradne na druhy, ktoré sú práve v sezóne a dopestované v pôde, nie na vate kontajnera. Pravidelne nám zákazníci píšu, či hovoria, že konečne sa k nim dostalo jablko, ktoré malo skutočnú vôňu, paradajka, ktorá chutila ako paradajka a podobne. Určite treba spomenúť aj cenu, ktorá nie každému vyhovuje. Aj napriek tomu, že sa snažíme naše ceny držať na úrovni, ktorú si môže dovoliť aj priemerne zarábajúca rodina, stále sú vyššie, než ceny reťazcov.

 

5. Zaznamenali ste zvyšujúci sa záujem o debničkovanie?

Na Slovensku dopyt po lokálnych produktoch jednoznačne narastá. Mnoho ľudí je unavených z ponuky reťazcov a vyhľadávajú alternatívny spôsob stravovania, ktorý debničkový predaj ponúka. Ľahká dostupnosť informácií o strave na internete takisto napomáha rozširovaniu záujemcov o debničkovanie. Čoraz viac ľudí vie, čo by potraviny mali a nemali obsahovať a aký dôležitý je spôsob, ktorým sú pestované a vyrábané. Hlavné skupiny zákazníkov tvoria mladé mamičky s deťmi, mladí ľudia zaujímajúci sa o stravovanie, ekológiu a fungovanie potravinového priemyslu a poslednú skupinu zastupujú ľudia vyhľadávajúci chuť poctivého jedla, ktorú si pamätajú z detstva – napríklad z prázdnin strávených na vidieku, u starých mám.

Výrobky z debničkovania

6. V ktorých mestách sa môžu zákazníci zapojiť do vášho debničkovania Lokapetit?

V súčasnosti pôsobíme v troch mestách – Banská Bystrica, Nitra a Bratislava. Samozrejme, doručujeme aj do miest a obcí medzi týmito mestami, predovšetkým pozdĺž hlavných diaľničných ťahov a zachádzame až do Brezna. V blízkej budúcnosti plánujeme rozšírenie svojej činnosti aj na Považie. Časom by sme radi pokryli všetky kraje Slovenska.

 

7. Je nejaký druh tovaru, o ktorý vaši zákazníci prejavili zvýšený záujem?

Najpredávanejšími produktmi sú jednoznačne kvalitné mäsové výrobky, EKO mäso, čerstvá zelenina, ovocie, mliečne výrobky a pečivo. Keďže v súčasnosti do každého mesta doručujeme jeden krát do týždňa, rodiny aj jednotlivci si vyberajú množstvo tovaru zodpovedajúceho ich sedemdňovej spotrebe. Preto základné druhy produktov, ktoré nesmú chýbať v žiadnej domácnosti, tvoria najväčší percentuálny podiel objednávaného tovaru.

 

Na záver by sme sa chceli poďakovať tímu Lokapetit poďakovať za poskytnutie zaujímavého rozhovoru. Ak máte akékoľvek postrehy, môžete ich písať do komentárov pod článkom.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *