Nákup cez internet je pre väčšinu z nás už samozrejmosťou. Avšak nakupovať čerstvé mäso cez internet je menej tradičná aktivita. Prinášame vám preto informácie o tom, ako nakúpiť mäso v ktorúkoľvek hodinu a pri tom byť v pohodlí domova. Na pomoc sme si pozvali pána Ing. Borisa Halaja, ktorý nám poskytol rozhovor. Pán Halaj zastupuje portál masodomov.sk. V zaujímavom rozhovore sme sa dozvedeli, aj aké boli začiatky portálu a aké sú chute slovenských zákazníkov.
1. Na úvod by ste mohli našim čitateľom priblížiť, čím sa váš eshop Mäsodomov zaoberá.
Ako už napovedá samotný názov portálu – vozíme ľuďom mäso domov, avšak nielen domov, ale aj do práce, na chatu, do firmy, ku vlaku, skrátka všade tam kde ho potrebujú. A nevozíme iba mäso, ale aj mäsové výrobky, hydinu, ryby, konzervy, vajcia a kadečo iné .Predaj cez e-shop viac-menej kopíruje predaj v kamennej predajni, vrátane sezónnosti jednotlivých druhov výrobkov. Vo finančnom vyjadrení prevažuje v nákupoch mäso, ale to, čo ľudia vyhľadávajú najčastejšie, sú kvalitné domácke mäsové výrobky, farmárska hydina, teľacie mäso. Celkovo možno povedať, že ich zaujíma najmä kvalita a pôvod mäsa a výrobkov. V našom katalógu je momentálne zalistovaných vyše 400 položiek mäsa všetkých druhov, mäsových výrobkov a doplnkového sortimentu. Všetky položky sú prehľadne rozdelené do jednotlivých sekcií tak, aby si návštevník mohol svoj nákup vyskladať podobne ako v mäsiarstve. Kde je vitrína naplnená od bravčového mäsa na začiatku až po mäsové výrobky, či syry na konci.
foto: www.masodomov.sk
2. Ako skrsol nápad predávať mäsové výrobky priamo do domácností zákazníkov prostredníctvom internetu?
Nápad internetového predaja mäsa vznikol z prozaických úvah na tému budúcnosti kamenných predajní, v tomto prípade mäsiarstiev. Uvedomili sme si, že zákazníci tradičné lokálne mäsiarstva na jednej strane znovu objavujú po zlých skúsenostiach s nákupmi mäsa v hypermarketoch, ale na strane druhej im tieto miestne obchody a obchodíky nedokážu poskytnúť náležitý komfort v podobe širokých otváracích hodín či parkovania zdarma. Takže sa nám zdalo ako dobrý nápad ponúknuť zákazníkom službu donášky čerstvého mäsa a mäsových výrobkov priamo domov alebo do práce. Kamenné predajne sú však nevyhnutnou podmienkou pre fungovanie takejto služby. Zákazníci chcú vedieť, odkiaľ im mäso dovezú, uvítajú, že predajňu poznajú. Radi s nami komunikujú o detailoch svojej objednávky, pýtajú sa nás na najrôznejšie informácie o mäse, rady, tipy či dokonca recepty. Masodomov.sk spustilo pilotnú prevádzku v septembri 2011 v Žiline s až prekvapivo akcelerujúcim nástupom a veľmi pozitívnymi ohlasmi zákazníkov.
Osso bucco foto: www.masodomov.sk
3. Zaznamenali ste za posledné roky zvýšený záujem zákazníkov o určitý druh mäsa alebo mäsového výrobku?
To, čo ľudia vyhľadávajú najčastejšie, sú kvalitné domácke mäsové výrobky, farmárska hydina, teľacie mäso. Celkovo možno povedať, že ich zaujíma najmä kvalita a pôvod mäsa a výrobkov. A tak sú na vzostupe kvalitné domáce klobásy, domáce -sušené údené mäsá, výrobky z mangalice. Na tento trend sa dívame s veľkým optimizmom, nakoľko sa zdá, že ľudí už nezaujíma iba cena ale hlavne kvalita.
Gazdovská údená tlačenka foto: www.masodomov.sk
4. Majú Slováci záujem o zabíjačkové výrobky?
Slováci zabíjačkové špeciality milujú a pri tomto segmente dokážu byť aj patrične nároční. Vyžadujú si nekompromisne tradičnú, domácu kvalitu a neuspokoja sa so žiadnymi nahrážkami. Veľkú rolu tu zohráva stále aj domáca výroba a príprava týchto špecialít, takže možno ešte častejšie nakupujú vnútornosti na tlačenku, črevá na klobásy, výrezy, hlavy, nožičky a kolienka na domácu huspeninu a podobne.
5. Uprednostňujete tuzemských alebo zahraničných dodávateľov ?
Okrem sortimentu, ktorý má pôvod výsostne v zahraničí, ako sú ryby, steakové mäsá z Uruguaju a podobne, ponúkame tovar výhradne slovenského pôvodu.
6. Uprednostňujú vaši zákazníci sladkovodné alebo morské ryby?
Ryby sú pre nás tak trochu okrajový sortiment a tvoria skôr doplnok našej ponuky. Viac sa predá morských rýb – najmä Aljašská treska a Pangas.
Šovdra foto: www.masodomov.sk
7. Ako sa dopravuje mäso k zákazníkom? Vyžaduje si doprava špeciálne opatrenia?
Logistika je plne v réžii lokálneho partnera. Zmyslom projektu masodomov.sk je priniesť mäso od miestneho mäsiara tak, aby k zákazníkovi necestovalo viac ako 30 minút. Podľa tejto zásady tvoríme aj sieť partnerov. Špecifikom je, samozrejme, zachovanie tepelného reťazca. K čomu patrí nevyhnutne primerané technické zabezpečenie.
8. Aké sú výhody nákupu mäsa cez internet oproti nákupu v kamennej predajni?
Zákazník je po prihlásení sa na náš portál presmerovaný podľa miesta svojho bydliska na podstránku nášho partnera pre daný región. Naším lokálnym partnerom sa môže stať len najlepší mäsiar v meste s dobre zabehnutou kamennou predajňou. Zákazník si vyberie z ponuky jeho mäsa a mäsových výrobkov, môže si vybrať tovar v akčnej ponuke partnera, ale hlavne má možnosť nechať si doviezť regionálne mäsové výrobky lokálnych chutí. Objednávku vybavujeme spravidla na druhý deň. Do poznámky majú zákazníci možnosť napísať nám svoje požiadavky na opracovanie, pomletie, vykostenie, rozváženie či zabalenie mäsa. Určia si sami aj pre nich najvhodnejší čas na dovoz. Objednávku vybavíme presne podľa ich požiadaviek, platí sa v hotovosti pri preberaní zásielky. Po ukončenom nákupe dostáva zákazník emailom krátky dotazník, kde má možnosť vyjadriť sa k spokojnosti s vybavením objednávky. Výhody e-nákupu sú zrejmé – úspora času, ale špeciálne u mäsa aj odbúranie určitého stresu spojeného s nákupom tejto komodity : „Stihnem ešte otvorenú mäsiareň? Budú mať druh, ktorý potrebujem? Bude si ešte s čoho vybrať? Aký druh potrebujem kúpiť pre svoj recept?“ Všetko toto už náš zákazník nemusí riešiť.
9. Využívajú vo väčšej miere vaše služby jednotlivci alebo firmy?
Jednoznačne možno povedať, že jednotlivci, ale výnimkou nie sú ani reštaurácie, pizzerie, kuchyne a podobne.
foto: www.masodomov.sk
Na záver by sme sa chceli pánovi Ing.Borisovi Halajovi poďakovať za poskytnutie rozhovoru. Ak máte akékoľvek otázky, môžete vaše postrehy zanechať v komentároch pod článkom.