Nedajte horúčave šancu. Prečítajte si 9 rád a tipov, ako si dopriať pokojnú noc

Budík ukazuje 3 hodiny ráno, na teplomeri je 25 °C a vám už je jasné, prečo sa namiesto snenia prevaľujete a nemôžete spať. V takomto teple to jednoducho nejde. Komu by sa tiež aj dobre na prestieradle prepotenom tak, že by sa dalo žmýkať? Keď dodržíte pár rád a tipov, ako ochladiť seba aj miestnosť, tak sa konečne vyspíte, či už vonku bude najväčšie dusno.

Ako nemať v spálni horúco

V spálni by mala byť teplota okolo 18 °C, čo ale v lete býva ťažko dosiahnuteľné a teplota býva aj o päť a viac stupňov vyššia. Preto je dôležité nepúšťať teplo do miestnosti. Akonáhle ho stena naakumuluje, tak sa ho len ťažko zbavíte. K oknám spálne si nainštalujte markízy, rolety alebo žalúzie, ktoré budú cloniť a brániť slnku, aby nevyhrievalo miestnosť na neúnosnú teplotu. Tým znížite teplotu v izbe aj o niekoľko stupňov.

Okná a balkónové dvere nechajte cez deň zatvorené, aby dovnútra nevnikal teplý vzduch. Vetrajte skoro ráno a v noci, kedy bude dovnútra prúdiť chladnejší vzduch. V noci sa snažte vyhnúť prievanu. Keď sa v noci spotení odkopete a v izbe bude prievan, môžete skončiť s nádchou alebo stuhnutou šijou. Na ochorenia sú náchylnejšie deti.

Do okien nainštalujte siete proti hmyzu, aby vás nebudili dotieravé komáre a iné potvory. Keď už vás začne komár otravovať, existujú zaručené postupy, ako sa ho zbaviť. Na noc zapnite ventilátor, ktorý zaistí pohyb vzduchu po miestnosti. Vzduch však nesmie fúkať priamo na vás a vetrák by mal byť čo najtichší, aby vás jeho prevádzka nerušila počas spánku. Nepoužívajte klimatizáciu. Nesvedčí zdraviu a budete mať zbytočne veľké výdavky za elektriku.

Aké si vziať pyžamo a posteľnú bielizeň?

Horúčava sa podpisuje na kvalite vášho spánku. Telo sa totiž ochladzuje potením, pot sa vsakuje do perín a prestieradla a vo vlhku sa nespí dobre. Preto ako pyžamo, posteľnú bielizeň a prikrývku voľte vzdušné materiály, cez ktoré sa vlhkosť ľahšie odparí. Tým znížite aj celkovú teplotu v posteli.

Vhodné sú chladivé a savé materiály. Vyskúšajte napríklad satén, krep, jersey alebo ľan. Satén chladí a spravidla nevlhne, je však veľmi klzký a nepriedušný. Krep nemá oproti prírodným materiálom tak dobré savé a termoregulačné vlastnosti, ale je lacnejší. Jersey je klasická tkanina s dobrou cenou a savými vlastnosťami. Ľan má dobré termoregulačné vlastnosti a minimálnu náchylnosť k prachu.

V lete nepoužívajte páperové periny a vankúše, pretože páperie má vysokú hrejivosť. Prikryte sa ľahkou dekou, plachtou alebo samotným obliečkami. Ideálnou kombináciou materiálov je dutá polyesterová výplň a bavlnený povlak. Pod takou prikrývkou môže pokožka dýchať a vy budete môcť nerušene spať.

Veľa ľudí spí na ostro, ale ľahké pyžamo či nočná košieľka z chladivého materiálu vám spánok v horúčave môže naopak zlepšiť. Pri spánku bez pyžama totiž vypotíte až pol litra tekutín. K menšiemu potenie pomôže aj chladivé prestieradlo a správne zvolený matrac.

Letná strana matraca – oplatí sa?

Pocit tepla alebo chladu cítite primárne z materiálov, ktorých sa dotýka vaša koža, teda z lôžkovín, prestieradiel a obliečok. Ak by vás matrac celú noc hrial, budú akékoľvek ďalšie pokusy o ochladenie márne. Preto býva letná strana matraca vyrobená z takých materiálov, ktoré vás ochladia.

Väčšinou sú to kokosové vlákna alebo jemné druhy bavlny, ktoré nekumulujú teplo a hlboko sa nevyhrievajú, takže nemôžu prehrievať telo. Materiály sú väčšinou hydrofóbne, takže pod vami po spotení nezostane vlhké miesto, ktoré by mohlo byť nepríjemné. Kokosové vlákno je navyše prirodzene antibakteriálne a spolu s bavlnou aj antialergické.

Devätoro rád pre kvalitný spánok v sparnom lete

  1. Počas horúceho dňa pite dostatočne po celý deň. Dobiehanie pitného režimu v neskorých večerných hodinách zaťaží obličky a v noci sa budete budiť a behať na záchod.
  2. Nehladujte a doprajte si večeru. Počas noci klesá cukor natoľko, že vás nízka hladina krvného cukru môže prebudiť.
  3. Voľte ľahkú a ľahko stráviteľnú večeru. Ideálnym jedlom je zeleninová polievka alebo zeleninovo-obilné rizoto.
  4. Posledné jedlo si dajte najneskôr 2 – 3 hodiny pred spánkom.
  5. Kvalitu spánku môže zlepšiť vápnik a horčík. Preto do večerného jedálnička zahrňte zelenú zeleninu, celozrnné výrobky, orechy a minerálnu vodu.
  6. V horúcich dňoch sa vyvarujte pitiu kofeínových nápojov, a to hlavne 4 hodiny pred spaním.
  7. Pred spaním si dajte vlažný čaj z medovky a mäty. Medovka vás upokojí, mäta ochladí.
  8. Vyvarujte sa konzumácii väčšieho množstva alkoholu, pretože aj ten znižuje hladinu krvného cukru, ktorá znemožní hlboký spánok a regeneráciu organizmu.
  9. Pred spaním si dajte vlažnú alebo teplú sprchu. Otvoria sa póry a z tela lepšie odchádza horúčosť. Keď sa neutriete, schladí sa telo i oschýnaním.

Máte ďalšie tipy, čo v sparnom lete zaručene ochladí a pomôže k dobrému spánku? Podeľte sa o ne s ostatnými čitateľmi v komentári pod článkom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.