Materiálové a farebné poňatie spálne

Textílie, steny a nábytok svojou štruktúrou a farebnosťou dávajú miestnosti hĺbku, výšku, perspektívu, statiku či dynamiku riešenia. Vyvolávajú v nás harmóniu, teplo, ale niekedy bohužiaľ aj podráždenie, nepokoj, pocit chladu, únavy a iné. Rovnakou mierou sa na kvalite riešení podieľa i podlaha. Studená, teplá, dlažba, drevená podlaha alebo koberec, to všetko je potrebné riešiť. Je na nás a našom citu, akú cestu zvolíme. Živá zeleň, PC, televízia sa príliš so zásadami zdravého spánku neznášajú. Preto s týmito doplnkami veľmi opatrne.

Aby sme mohli spálňu “zútulniť” mobiliárom, textíliami, úžitkovým umením a všetkým ostatným čo tu bude, musíme v rámci stavebných úprav položiť vytúženú podlahu a hlavne vymaľovať.

Valček do ruky a šup na stenu optimistické jelene…

Farebnosť nášho interiéru je tá chvíľa, kedy možno za málo peňazí zaobstarať veľa muziky. Oskar Wilde to výstižne vtisol do otázky: “Prečo robiť svet čiernobiely, keď nám Boh nadelil farby?”

Urobíme z toho trochu súčasný prepis: “Prečo robiť spálňu, prípadne celý interiér fádny, monotónny a monochromatický? Veď nám obchodné reťazce nadelili oddelenie s farbami, textíliami a kobercami, v rozličných farbách a odtieňoch, pričom sa my môžeme pohrať, urobiť si to tzv. k obrazu svojmu alebo to nechať na odborníkov.”

To nie je len úvaha o možnom riešení, to je predsa výzva! No samozrejme každý pokus zdolať “horu” musí mať reálny základ vo vedomostiach, určité schopnosti a neoddeliteľne kúsok citu pre vec. Znie to dobre? Tak šup na vec … začneme potrebnými vedomosťami.

Ako keď sme v škole miešali vodovky, až sa na tú farbu nedalo pozerať…

K pochopení teorie barev vyjdeme ze tří elementárních barev, tzv. ZÁKLADNÍCH BAREV.

ZÁKLADNÉ FARBY – sú v tomto type modelu modrá, žltá a červená.

SEKUNDÁRNE FARBY – vzniknú zmiešaním dvoch farieb základných. Sú to oranžová, fialová a zelená farba. Spomínate, ako sme v škole miešali vodovky alebo tempery a farby sa nám čarovne menili pred očami? Dosť často to končilo u niečoho ako je čierna alebo tmavo šedá.

TERCIÁRNE FARBY – vzniknú zmiešaním základnej a najbližšej sekundárnej farby. Napríklad medzi žltou a oranžovou je terciárne farba žltooranžová atď.

KOMPLEMENTÁRNE FARBY – Ak v našom dvanásťuholníku vezmeme farby ležiace proti sebe, sú to farby komplementárne. Sú proti sebe v maximálnom kontraste a používajú sa často tak, že jedna farba je prevládajúca a druhá tu tvorí doplnok, akcent.TRIADICKÉ FARBY – sú farby v rovnakých rozstupoch od seba a nie sú tak kontrastné voči sebe ako farby komplementárne. Ak sa pozriete na obvod modelu, čím bližšia farba, tým menší kontrast. To je dané logicky miešaním farieb, ktoré pochopiteľne nekončia pri týchto tónoch, ale možno odtiene miešať prakticky do nekonečna.

ROZŠTIEPENÉ KOMPLEMENTÁRNE FARBY – jedna farba je základná a ďalšia jedna či dve farby môžu byť vedľajšie farby jej farby komplementárnej.

TÓN – farby viditeľného spektra nazývame “čisté tóny”. Pridaním bielej alebo čiernej vznikne “tón”.

SÝTOSŤ – najintenzívnejšia podoba tónu je sýta, netlmená čiernou alebo bielou.

SVETLÝ ODTIEŇ – tón, do ktorého bola pridaná biela. Svetlé odtiene vrátane pastelových, patria medzi farby vhodné pre prevažnú maľbu miestnosti.

TMAVÝ ODTIEŇ – je tón vzniknutý pridaním čiernej, farbu stmavuje. Niekedy sa môžeme stretnúť pri určovaní farieb s modelom CMYK alebo RGB. Je to rôzny spôsob miešania farieb.

PASTELOVÉ FARBY – sú farby tlmené silne bielou alebo šedou. Ťažko sa reprodukujú. Sú vynikajúce ako podklad pre ďalšie farby sýtejšie alebo kontrastnejšie.

MONOCHROMATICKÉ FARBY – sú odtiene jednej farby, skvele sa kombinujú s farbou kontrastnou.

CMYK – model je založený na tzv. subtraktívnom miešaní farieb a je to náš známy systém, ktorý začína pri modrej azúrovej (Cyan), červenej purpurovej (Magenta) a žltej (Yellow) a je doplnený o čiernu farbu (nie BlacK ale Key), ktorá vznikne zmiešaním základných farieb. Tento model sa využíva pri reprodukčných zariadeniach, tlačiarniach a iné.

RGB – model je založený na aditívnom miešaní farieb. Základné farby sú tu červená (Red), zelená (Green) a modrá (Blue). Miešanie je na princípe farebných svetelných kužeľov, ktoré miešaním získavajú vyššiu intenzitu, ako farby miešané. Miešanie prebieha na bielom podklade a zmiešaním troch základných farieb vznikne farba biela. Tento model sa používa pri počítačových monitoroch, televízoroch a iné.

Ak budeme hľadať nejaké farby, odtiene a jemné nuansy, môžeme s výhodou použiť medzinárodne uznávaný štandard, stupnicu či vzorkovník farieb RAL. Tieto vzorkovníky sú vcelku drahé, ale tí, ktorí sa zaoberajú farebným riešením, sú väčšinou vlastné. Tento univerzálny prevodník (platí od r. 1927) je jeden z mála kvalitných a neomylných nástrojov pri neskreslenom výbere farieb. V renomovaných predajniach si poradia ľahko s farbou, ktorá je daná iba číselným označením a neomylne vás dovedie k jednej a tej istej farbe. Áno šéfe, takú farbu vám nikto nenamieša…

Pán majster, akou farbou mám vymaľovať ten strop?

Pokúsime sa pozrieť na jednotlivé farby nielen v kontexte spálne, ale aj ich pôsobenie na naše vnímanie, náladu, pocity všeobecne. Čo sa týka dispozície – tmavý strop znižuje opticky svetlú výšku a naopak. Pretiahnutú miestnosť opticky skrátime stmavením protiľahlej krátkej steny. Stĺpy alebo výstupky – tmavé pred svetlou stenou vystupujú a sú zdôraznené. Naopak svetlé pred tmavšou stenou pôsobia ľahko a opticky znižujú ich optickú “predimenzovanosť”.

FARBY TEPLÉ – Sú farby, ktoré obsahujú žltú. To je červená, oranžovočervená, oranžová, žltooranžová, žltá, žltozelená a zelená. Niekedy je zelená priradená k studeným farbám, ale v celej škále niektoré odtiene možno zaradiť do jednej alebo druhej skupiny. Pôsobia aktívne, prípadne až dráždivo, “prehrievajú”. Teplé svetlé farby zhora duchovne podnecujú, zo strany otepľujú a približujú, zospodu odľahčujú a zdvíhajú. Teplé tmavé farby zhora uzatvárajú, sú dôstojné, zo strany obklopujú, zospodu pôsobia bezpečne.

FARBY STUDENÉ – Sú farby obsahujúce modrú. To je modrozelená, modrá, fialovomodrá, fialová, červenofialová. Pôsobia pasívne, upokojujú, “chladia”. Studené svetlé farby zhora zosvetľujú, uvoľňujú, zo strán odvádzajú stranou, zospodu pôsobia hladko. Studené tmavé farby zhora pôsobia hrozivo, zo strany smutne, depresívne, zospodu ťažko, sťahujú dole.

FARBY “NEUTRÁLNE” – béžová, šedohnedá, šedá, smotanové farby, biela a čierna sú akýmsi podkladom pre ostatné farby. Sú univerzálne, ľahké a pohodlné.

Ako jednotlivé farby pôsobia?

BIELA ​​FARBA – protipól čiernej, biela je synonymom čistoty a poriadku, oddeľuje ostatné farby, hrá väčšinou hlavnú úlohu v interiéri, zosvetľuje, podčiarkuje, oživuje a člení.

ČIERNA FARBA – protipól bielej, patrí medzi farby, s ktorými je potrebné zaobchádzať opatrne, avšak je to farba mystická, elegantná, luxusná, skrýva sa v nej autorita. Môže byť farbou vzdoru, v našej kultúre je to aj farba smútku. Dovedie interiér podčiarknuť, doplniť, akcentovať. Pochopiteľne záleží na materiáloch a prevedení čiernej na nich. Inak sa chová lesk, polomat alebo mat. Kožená sedačka je väčšinou luxusná súčasť bytu, vhodne doplnená nerezom či drevom je veľmi nadčasová a rozhodne nepôsobí lacným dojmom. Lesklé čierne plochy v kontexte s inými farbami a materiálmi môžu byť ozdobou interiéru, ale sú náročné na údržbu a je na nich všetko vidieť. V spálni by mala čierna byť iba akcentom alebo doplnkovou farbou k farbe prevládajúcou. Dobre sa znáša s modrou a fialovou, ale je dobré ju používať k živším farbám. Napríklad čierne saténové obliečky, pri striedaní matnej a lesklej sú veľmi noblesné a paradoxne zahrievajú.

ČERVENÁ FARBA – v spálni je to opäť farba na zamyslenie. V sýtych odtieňoch vás nenechá oddýchnuť, je agresívna. Akcentuje ostatné použité farby. Pôsobí vznešene, ale zároveň dynamicky. Je vhodnejšia pre činnosť ako pre odpočinok. Zároveň je však tiež farbou lásky, citu, jemnosti a intimity. Je vecou zvýraznenia, je dráždivá a provokujúca. Pre intímne chvíle a dámsku bielizeň, prípadne ďalšie doplnky farba vhodná, tendenčná a vyhľadávaná. V spálni s ňou nakladajte ako so šafranom. Červená by tu rozhodne nemala prevládať. Avšak jemné, ľahšie tóny môžu byť veľmi dobre použiteľné v spálni, hodia sa pre doplnky, závesy, obliečky, dekorácie a obrazy a iné.

MODRÁ FARBA – symbolizuje vyváženosť, pokoj, mier, nehu, dôveru. Je pravým protipólom červenej. Predstavuje tradíciu, stálosť, spoľahlivosť a komunikáciu. Tmavé odtiene majú tajomnú asociáciu, sú sprievodcom spánku a snívania. Modré tóny je vhodné užívať vo väčších miestnostiach.

ŽLTÁ FARBA – je farba jasná, optimistická, dynamická, otvorená a teplá. V domácnosti zosobňuje zdravý životný štýl, spokojnosť, zdravie, nadšenie. Hoci vzniká spojením zelenej a červenej (čo so sebou nesie značné napätie), je farbou, ktorá napätie tlmí.

ORANŽOVÁ FARBA – je farbou radosti, sebadôvery, oslabuje letargiu, pesimizmus, nechuť, ale aj citové výbuchy, má v sebe zjemnenú zmyselnosť. Je to farba slávnostná, dynamická, sebavedomá a rovnako ako červená, je extrovertná. Má rada spoločnosť a oživuje ostatné farby a nezaujímavý priestor.

FIALOVÁ FARBA – Fialová farba je farbou luxusu, je emotívna a exotická. Domov do fialova si ladia silné osobnosti.

ZELENÁ FARBA – je farba upokojujúca, svieža, farba istoty a nádeje, a bezpečia. V interiéri je synonymom bezpečného útočiska, jednoduchosti, pokoja a vážnosti.

Toto bol pohľad na šesť farieb (základných a sekundárnych) a bielu s čiernou. Pochopiteľne by sme teraz mohli brať celé spektrum a charakterizovať jednotlivé odtiene a ich kombinácie. To by sme sa však nepohli z miesta. Takže len letom svetom tie dôležitejšie.

PURPUROVÁ FARBA (niekedy tiež NACHOVÁ, BORDEAUX) – dôstojná, hrdá, majestátna, luxusná, noblesná, okázalá.
ZLATÁ FARBA – veľkorysá, šľachetná, okázalá
SVETLOZELENÁ FARBA – v “nejedovatých odtieňoch” je prirodzená, chladná, vlhká, tichá.
TMAVOZELENÁ FARBA – bezpečie, nádej, pokoj, ale aj obmedzenia.
TMAVOMODRÁ FARBA – vážna až skľučujúca, farba diaľok, nostalgie, rozjímania, smútku.
SVETLOMODRÁ FARBA – vzdušná, tichá, prívetivá.
HNEDÁ FARBA – triezva, odolná, vážna, istota, poriadok, domov.
ŠEDÁ FARBA – ľahostajná, pokorná, doplňujúca či zvýrazňujúca ostatné farby.

Steny, strop, a čo podlaha?

Podlahy sú témou na jednu samostatnú kapitolu. Vzhľadom na množstvo riešení a neustále sa rastúcemu sortimentu podlahových krytín, bude dobré túto problematiku nechať na odborných firmách. Iba vás zorientujem v súčasnom sortimente, aby bolo zrejmé, z čoho vyberať a na čo sa prípadne pýtať.

DREVENÁ PODLAHA – je fundamentálna záležitosť a vychádza z predchádzajúcich materiálových možností. Hovoríme o rozumnej cene, dostupnosti aj životnosti. Je to prírodný materiál, pevný, pružný a odolný, izolačný a čo je hlavné – krásny na pohľad. Nepreberné množstvo štruktúr a farieb je zárukou, že si vyberie prakticky každý. Drevo je potrebné v poslednej fáze upraviť lakmi alebo olejmi. Existuje v metráži, v parketách, parketových dielcoch a iných. Moderné technológie umožňujú drevo upraviť tak, aby bolo rozmerovo stálejšie a nepodliehalo ľahko zmenám teplôt a vlhkosti. Palubovky možno tvoriť z viacerých vrstiev kolmých na seba a tým dodržať ich stálosť. Rovnako tak možno drevo lisovať pod veľkým tlakom a docieliť iných vlastností. Podlahy môžu byť jedno a viacvrstvové, plávajúce, so spojmi so zámkami alebo na pero a drážku a iné. Dlhšiu dobu je moderná priemyselná mozaika zložená z množstva nalepených drevených klátikov. Vyznačuje sa stálosťou, odolnosťou a tvrdosťou. Plávajúce drevené podlahy sú vhodné aj pre podlahové vykurovanie. Drevo je jednoducho tradícia.

KORKOVÉ PODLAHY – podlahy z kôry korkového duba sú rovnako ako drevo izolačné, pružné a teplé. Korok je možné lepiť priamo na podklad alebo pokladať ako plávajúcu podlahu spájanú zámkami. Bolo obdobie, kedy korkové podlahy boli veľmi rozšírené, teraz je trochu zbytočne tento materiál opomínaný.

PRÍRODNÉ LINOLEUM – tzv. Marmoleum, ktoré je vyrobené z juty a drevitej múčky, ľanových olejov, živice, vápenca a pigmentov. Vyrába sa v roliach alebo opäť ako plávajúca. Možno tu dosiahnuť všemožných farebných odtieňov, všemožných kombinácií a intarzií. Tieto podlahy možno použiť do obyčajných pomerov domácich, ale aj ako vysokozáťažové do rôznych prevádzok ako sú nemocnice a podobne.


VINYLOVÉ PODLAHY
 – patria medzi syntetické podlahy. Čo do farieb a dezénov – zabudnite na obmedzený výber predchádzajúcej éry. V súčasnosti je tento sortiment neskutočne pestrý a kvalitný. Podlahy môžu vyzerať ako palubovky či hrubé dosky, korok, kameň, mramor, dlažby a iné. Hocikedy si musíte siahnuť na povrch, presvedčiť sa, či to na čom stojíme je “lino” alebo predmetný materiál, ktorý simuluje. Tieto podlahy, rovnako ako predošlé, sú na výber v roliach (metráži) alebo ako plávajúce podlahy z dielcov.

LAMINÁTOVÁ PODLAHA – nepreberné množstvo vzorov, farieb, dezénov. Od dreva, korku, kameňa, až po dlažby a iné. Väčšinou sa vyrába ako plávajúca podlaha so zámkami, v rôznych triedach odolnosti. Vhodná aj pre podlahové vykurovanie.

DLAŽBY – môžu byť z prírodného kameňa, keramické alebo betónové. V našom prípade je na zváženie, či v spálni použiť dlažbu keramickú. V súčasnosti nájdeme opäť nepreberné množstvo farieb, vzorov, tvarov. Za povšimnutie stojí napr. dlažba simulujúca drevenú podlahu. Opäť na nerozoznanie od originálu, pevná, stála, ľahká údržba. Pri kvalitnom pokladaní a slušnom zaobchádzaní je aj táto podlaha “dlhoveká”.

KOBERCE – opäť téma na samostatný článok. Sortiment s nepreberným množstvom variantov, v metráži, ako celopodlahový alebo kusový. Ten druhý je možné použiť na ktorúkoľvek z predošlých podláh na doplnenie, zateplenie, zútulnenie, ako farebný akcent a podobne. Nie snáď, že by som vyčerpal tému podlahové krytiny, ale ako prelet témou, orientácia v probléme, to zrejme dostačuje.

Ležím tu ako vyvrhnutý vorvaň, počítam ovečky, a nie a nie zabrať…

Aby vaša spálňa bola naozaj odpočinkovým miestom treba docieliť celkovú harmóniu farieb a materiálov a tým aj harmóniu pocitov. Poznáte sami z vlastnej skúsenosti, že niekde na dovolenke zaspíte s príjemným, domáckym pocitom a ráno je príjemnou záležitosťou. Inokedy je to úplne naopak a hocikedy ani netušíme, čo nás upokojuje alebo irituje. Je to taká alchýmia, ktorá vo výsledku funguje alebo tiež nie. Rozdielnosť našich duší si žiada rozdielne riešenia. Rozhodne nemožno paušálne vziať určité šablóny a dúfať, že budú vyhovovať každému. Rovnako tak ako niekto počúva hudbu nahlas a je prekvapený, že ostatní to neakceptujú. Preto je možné prakticky všetko, aj porušenie “pravidiel”, ak to tomu, kto tu chce spávať, vyhovuje. To, že červená farba je agresívna vo väčších plochách, neznamená, že nemožno spálňu zariadiť bordovo. Je to len odporúčanie a isté empirické zistenia, ktoré vedú k týmto riešeniam. Nemožno ich však pojať paušálne až dogmaticky. Vychádzajte z krásneho a tolerantného odporúčania: “Každému jeho alebo”. Preto tiež úmyselne neuvádzam jednotlivé kombinácie, pretože ich množstvo je v podstate nevyčerpateľné a s výzbrojou, ktorú som vám poskytol, je dobré interaktívne sa pohrať s riešením spálne. Ak predsa len neuspejete, potom je tu stále ponuka na pomoc profesionála. Ale to vy už tak trochu ste, po prečítaní týchto statí.

Zaujíma vás niečo, čo vyrieši naša odpoveď?

Ak vás zaujíma niečo, čo sa dotýka spomínanej témy, prípadne aj iných vecí spojených s bývaním, potom na vaše otázky odpovieme na našom diskusnom fóre na týchto stránkach. Ak je váš dotaz možné vyriešiť na tejto platforme, je vám naša pomoc plne k dispozícii. Pochopiteľne tu máme obmedzené možnosti a nie je možné pre každého napísať obsiahly článok o čiastkovom riešení daného prípadu. Ak problém vyžaduje rozsiahlejší zásah, potom sa môžete cez naše stránky spojiť s autorom a dohodnúť si osobný kontakt s prípadným riešením za spolupráce architekta.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.